Skip to main content

Uszlachetnienia druku

Uszlachetnienia w druku – druk kolorami neonowymi, kolorem białym, clear, Invisible red – Drukarnia Warszawa GraffPrint.pl

Uszlachetnienia druku jakości premium.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to są uszlachetnienia druku?
  • jakie są rodzaje uszlachetnienia druku?
  • jakie są blaski i cienie uszlachetnień druku?‍


Wyróżnić się. To jeden z imperatywów marketingu. Zostać dostrzeżonym w natłoku innych, podobnych printów, to zastosowanie tej zasady w świecie poligrafii.

Uszlachetnianie druków sprawia, że jest to cel osiągalny! Metod jest wiele i nie dotyczą one wyłącznie poprawiania wyglądu, estetyki, formy wydrukowanych materiałów. W grę wchodzi również wytrzymałość druku i trwałość kolorów, co często ma kolosalne znaczenie. Możliwość wykonania uszlachetnienia czasem wynika z technologii druku cyfrowego lub offsetowego.

Czym więc są uszlachetnienia druku?

Uszlachetnieniami w poligrafii nazywamy dodatkowe zabiegi, jakim poddawany jest druk, wpływające na podwyższenie jakości produktu, zarówno w aspekcie walorów estetycznych, jak wytrzymałości. Uszlachetnienie może wpływać na cały wydruk albo w określony sposób podkreślać jego wybrane fragmenty lub poprawiać ich wygląd. Wszystko zależy od tego jaki jest cel uszlachetnień druku i… od Twojej determinacji, by swój druk wyróżnić na tle innych, zabezpieczyć przed działaniem słońca albo sprawić by był nieomal niezniszczalny. Jest wiele technik uszlachetniania druku, spróbujmy się więc przyjrzeć najpopularniejszym metodom uszlachetniania.

Jakie metody uszlachetnienia druku można zastosować?

Foliowanie

Zacznijmy od folii. Foliowanie polega na pokryciu podłoża specjalną folią. Taka bezbarwna folia, położona na druku offsetowym czy druku cyfrowym może mieć dowolny wygląd – matowy, satynowy, błyszczący (folia błysk), może też na przykład dawać charakterystyczne wrażenie aksamitności powłoki, w wariancie soft touch.

Druk można pokrywać folią jedno lub dwustronnie, pamiętając o odpowiedniej gramaturze foliowanego materiału, tak, by dodatkowa powłoka nie spowodowała odkształceń. Dzięki technice uszlachetniania folią podnosi się jakość druku katalogów, folderów, broszur, wizytówek, kart klienta, a nawet ulotek. Foliowanie znakomicie sprawdza się również przy druku opakowań.

Oprócz nadania wyjątkowego, eleganckiego wyglądu folia wzmacnia druk, stając się gwarancją jego przedłużonej żywotności. A folia soft touch zapewnia dodatkowo zmysłową przyjemność przy dotknięciu.

Laminowanie „na gorąco”

Zgrzewanie folii z wydrukiem w środku to również forma foliowania, pozwalająca na położenie ochronnej warstwy folii – znakomicie sprawdzi się przy produkcji kart stałego klienta czy kart specjalnych.

Lakierowanie

Pokrycie druku lakierem daje podobny efekt jak folia, chociaż nie wzmacnia tak podłoża. Podobnie jak w przypadku folii, jest kilka rodzajów lakierów, w tym, co ciekawe również lakier soft touch. Lakierowanie może być istotne w celu ochrony druku przed promieniowaniem UV – czyli blaknięciem kolorów na słońcu. Jednak prawdziwie spektakularny efekt daje punktowy lakier utwardzany UV. Nawiasem mówiąc w procesie uszlachetniania, można go stosować razem z folią. Chodzi o lakierowanie wybiórcze, podkreślające pewna część zadruku – w przypadku wizytówki może to być logo firmy lub nazwisko posiadacza. W przypadku druku folderów albo katalogów za pomocą lakieru można wydobyć i podkreślić walory zdjęcia, co szczególnie widać na zasadzie kontrastu np. kiedy na matowym opakowaniu lakierujemy wybiórczo pewne fragmenty błyszczącym, punktowym lakierem UV.

Dodatkowo lakier UV położony punktowo w procesie uszlachetniania wybrzusza nieco polakierowany fragment, co dodaje elegancji i wywołuje intrygujący efekt np. przy wizytówkach czy druku opakowań lub toreb na wino. W ogóle, w przypadku opakowań ozdobnych lakierowanie zarówno wybiórcze, jak i całości opakowania jest często stosowaną metodą uszlachetniania druku.

Złocenie i srebrzenie folią metalizowaną

Spektakularną metodą uszlachetnienia jest złocenie – polega na podkreśleniu treści lub elementu graficznego poprzez pozłocenie folią. Oczywiście folia może być równie dobrze srebrna lub metaliczna. To zabieg często stosowany przy wizytówkach (wykonanie tą metodą elementów logo czy podkreślenie nazwiska dodaje elegancji), ale również przy zaproszeniach, drukach okolicznościowych, na kartach świątecznych czy nawet druku kalendarzy trójdzielnych. W zależności od rodzaju druku można posłużyć się metodą hot stamping – czyli wyciśnięciem złotej folii na gorąco. W przypadku druku cyfrowego zastosować złocenie bezmatrycowe, polegające na zadrukowaniu folią określonego miejsca w formie kształtu czy napisu.

Sztancowanie i plotowanie

Obie te czynności umożliwiają wycięcie dowolnego kształtu na zadrukowanym materiale. Pozwala to na produkcję opakowań, naklejek, etykiet w różnych, często fantazyjnych kształtach, druk zawieszek, wobblerów, a także wycinanie kształtów, spotykane przy zaproszeniach, a nawet ulotkach. W przypadku opakowań, sztancowanie jest podstawą produkcji.

Druk 5. kolorem

Drukarnia zazwyczaj nie drukuje na biało (to tylko jeden przykład piątego koloru). Kolor biały uzyskuje się z wybrania – mówiąc prościej niezadrukowywania jakiejś powierzchni, co pozwala pokazać się białemu papierowi. Problem pojawia się, gdy drukujemy na papierze kolorowym, wtedy do barwy białej potrzebny jest właśnie 5 kolor – biały. Dlaczego piąty? Bo druk opiera się na 3 kolorach podstawowych (triada) i czarnym. To słynny CMYK: cyjan, magenta, yellow i black – niebieski, purpurowy, żółty i czarny. Dodając do tego 5 kolor możemy nie tylko drukować biel, ale, stosując farby specjalne, kolory, których normalnie nie uzyskamy w druku – np. ze skali PANTONE. Mogą to być farby specjalne w kolorach neonowych, fluorescencyjnych – różowy, żółty, seledynowy, ale (i to jest niezwykle ciekawa możliwość) możemy wykorzystać tonery specjalne – np. wspomniany wcześniej bezbarwny lakier punktowy, albo toner widzialny tylko w promieniach UV, a to daje niezwykłe możliwości prostego zabezpieczania dokumentów.

Uszlachetnienia w druku – druk kolorami neonowymi, kolorem białym, clear, Invisible red – Drukarnia Warszawa GraffPrint.pl

Zalety i wady – blaski i cienie uszlachetnień druku

Są różne metody uszlachetniania, realizujące określone założenia. Jedne mogą zwiększać postrzeganą wartość druku, drugie podnosić jakość ilustracji, mogą również wprowadzać dodatkowe elementy estetyczne lub umożliwiać zabezpieczenie dokumentów. Ponadto uszlachetnianie druków np. foliowanie okładek katalogów może znacznie wydłużyć ich trwałość, wytrzymałość i odporność na długotrwałe użytkowanie.

Zalety uszlachetniania druku są bezsprzeczne. Nie można jednak zapominać, że zastosowanie uszlachetnień druku generuje dodatkowy koszt. Większy lub mniejszy w zależności od rodzaju uszlachetnienia, ale zawsze jest to dodatkowa pozycja w budżecie. Nie sposób określić ceny uszlachetnienia, nie znając konkretnego zlecenia. W grę wchodzi nakład, planowany rodzaj uszlachetnienia, musimy znać powierzchnię druku i szereg innych czynników.

Przy przygotowaniu plików do druku trzeba pamiętać o dodatkowej, specjalnej warstwie pozwalającej na zastosowanie uszlachetnienia.

Na pewno nie należy przesadzać z ilością uszlachetnień, owszem, czasami stosuje się dwie formy razem, aby uzyskać określony efekt, ale zawsze powinno to być działanie celowe. W innej sytuacji zbytnie uszlachetnienie naszego druku stanie się jego obciążeniem. Zamiast eleganckiego produktu otrzymamy kiczowaty, kuriozalny, upstrzony dodatkami wydruk, wywołujący bardziej śmiech niż podziw i zainteresowanie. Dobry projekt graficzny jest kluczowy.

Zachęcamy do skonsultowania możliwości wykonania uszlachetnień przed przysłaniem materiałów do druku. Chętnie doradzimy i wskażemy optymalne rozwiązania, które sprawią, że Twój druk będzie wyjątkowy. Drukarnia Warszawa GraffPrint.pl